De digitale samenleving: blijven we meedoen?

//De digitale samenleving: blijven we meedoen?

De digitale samenleving: blijven we meedoen?

Lege winkels en groter wordende webshops, online nieuws boven kranten, meer digitaal dan ‘echt’ contact en het gebruik van Spotify in plaats van CD’s. Bepaald geen nieuwe ontwikkelingen en ook anno 2016 is de rek van de online mogelijkheden er nog niet uit. Bij reclamebureau Studio Pothoff zijn de werknemers gespecialiseerd in zowel digitale communicatiemiddelen als ‘ouderwets’ drukwerk. Dagelijks voorzien zij hun trouwe klanten van advies en maken zij opvallende en doeltreffende uitingen. Maar hoe online zijn de medewerkers zelf eigenlijk? En constateren zij nog bepaalde ontwikkelingen?

Vormgever en feitjeskenner Carl is een ware nieuwsfreak. “Ondanks dat ik regelmatig op nieuwssites rondhang, heb ik nostalgische gevoelens voor de papieren krant. De meeste dagbladen hebben hun digitale applicatie goed op orde, maar de doorweekte krantenbezorger en door inkt afgegeven zwarte handen hebben zijn charme. De tijd zal het leren, maar ik verwacht dat de krant nooit verdwijnt.”

Fotograaf Theo houdt wel van een lekker plaatje en ziet in muzieklandschap een grappige beweging. “Terwijl de CD langzaam verdwijnt en streamingdiensten de overhand krijgen, is vinyl al jarenlang bezig met een comeback. Het is hartstikke hip om weer ouderwets platen te draaien: goed nieuws voor de platenmaatschappijen! Maar natuurlijk moeten zij het vooral van Spotify en de iTunes-store hebben. Recentelijk zijn de muziekverkopen zelfs voor het eerst sinds twintig jaar gestegen.” Projectmanager Elise staat bekend als shopaholic. “Ik vind het heerlijk om rond te struinen door winkels, op zoek naar kleren en hebbedingetjes. Maar door mijn drukke gezinsleven is online shoppen steeds aantrekkelijker. Bovendien hoef je geen parkeergeld te betalen en vind je altijd direct de goede maat. Vaak wordt het gratis bezorgd, wat wil je nog meer! Ik realiseer mij dat webshops een hoop leegstand veroorzaken, een vervelende keerzijde. Daarom zal ik ook altijd klassiek blijven winkelen.”

Voor communicatieadviseur Merijn kennen sociale media geen geheimen, maar privé is hij bepaald geen grootgebruiker. “Sociale media bieden een scala aan mogelijkheden, zowel privé als zakelijk. Toch ben ik er in mijn vrije tijd nauwelijks mee bezig. Ik blijf liever op de hoogte tijdens kroegavonden en familiebezoekjes dan via Facebook. Twitter vind ik dan weer interessanter, als volwaardig nieuwsbron. Sociale media als geheel is wel een blijvertje, al zijn de verschuivingen interessant. Zo trekken jongeren langzaam naar Instagram of Pinterest en is Facebook niet langer de onbetwiste nummer één.”

Michiel Pothoff is ruim 30 jaar kartrekker van de reclame- en fotografiestudio en ziet vooral balans. “De tijd dat klanten al hun communicatie geforceerd digitaliseren lijkt voorbij. Studio Pothoff denkt vooral crossmediaal: online en offline versterken elkaar. Door een combinatie van verschillende media worden de afzonderlijke kwaliteiten optimaal benut.”

2016-07-04T10:23:56+00:00april 25th, 2016|Categories: Diverse|Tags: , , , |0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website maakt voor sommige toepassingen gebruik van cookies. Ik begrijp het!