Menu

Fotografie

Actueel

#


Overzicht
AdBlocker

17 september 2015

Adblockers: de één z’n dood…

De productpresentaties van Apple hebben doorgaans niet te kampen met een gebrek aan aandacht en dit jaar zwengelt de mediagigant ook nog eens een grootse discussie aan. De nieuwe versies van het besturingssysteem voor iPhones en iPads, iOS, maken het namelijk mogelijk uit de App Store gedownloade adblockers te installeren. Dat betekent een grote, en in de ogen van vele uitgevers verwerpelijke, stap richting een advertentievrij internet. Nu dus ook op de smartphones en tablets.

Mobiele adblockers komen eraan
Want adblockers op desktopcomputers zijn natuurlijk al langer een doorn in het oog van vele bedrijven, die hierdoor jaarlijks pakweg 22 miljard dollar mislopen. Uit recente onderzoeken blijkt dat 10 tot 40 procent van de internetgebruikers deze handige plugin al weet te vinden. En dit percentage blijft snel stijgen. Websites die veel sneller laden en rustiger ogen, maar vooral: niet meer wachten op reclame alvorens de online video’s getoond worden. En geen inhoudelijke content meer die wordt ondergesneeuwd door schreeuwende commercie.

Woedende reacties
Niet geheel verrassend dus dat uitgevers woedend reageren op de nieuwe ontwikkelingen bij Apple. In vele gevallen hebben ze het al moeilijk genoeg de laatste tijd en tegen adblockers is op technisch en juridisch vlak simpelweg niet veel te beginnen. Maar wordt deze reactie niet een beetje te eenzijdig belicht momenteel? Toegegeven, de economische gevolgen zijn groot. Maar hebben de adverteerders en uitgevers ook niet hun eigen glazen ingegooid? Vraag het de gemiddelde consument en hij zal ongetwijfeld aangeven niet blij te zijn met de alsmaar toenemende aanwezigheid van online reclame. En vooral de manier waarop dit door de strot geduwd wordt.

Natuurlijk begrijpt iedereen dat kwalitatief goede content alleen gemaakt kan worden als er geld in het laadje wordt gebracht. Maar stapsgewijs is er de afgelopen jaren nogal wat veranderd op online advertentie gebied. Iedereen kan de tijd vast nog wel herinneren dat een YouTube-filmpje te starten was zonder advertenties die om je oren vlogen. En banners mogen dan al vanaf 1998 bestaan: een digitaal (nieuws)bericht dat door opschuivende, bewegende en terugkerende advertenties nauwelijks leesbaar is, is het andere uiterste. Los van de irritatie die het opwekt, is het de vraag in hoeverre dit soort commerciële diarree z’n doel nog dient.

Commerciële diarree loont niet
Nu zou het de omgekeerde wereld zijn als wij als reclamebureau resoluut stelling nemen tegen online adverteren an sich. Maar, en nu zijn we aangekomen bij de indirecte reden van deze blog: wij roepen al langer dan vandaag hoe belangrijk het is om reclame subtiel te brengen. Dagelijks roepen we onze klanten, die ‘teveel willen vertellen’, tot de orde. Rust en balans in een commerciële uiting is van groot belang en het is aan ons dat te bewaken. Uit deze adblockers-ontwikkeling blijkt des te meer dat ook bureaus, uitgevers en adverteerders van online uitingen zichzelf niet moeten overschreeuwen. ‘Less is more’: een bekende uitspraak waar Apple zichzelf maar al te graag mee identificeert. En ook voor hun klanten hebben ze dit gedachtengoed blijkbaar hoog in het vaandel staan.